Jakie dokumenty potrzebne są do sprawy o ogłoszenie upadłości konsumenckiej?
Jak sporządzić wniosek o ogłoszenie upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej – to pytanie zadają sobie Klienci, którzy zgłaszają do naszej Kancelarii zainteresowani procedurą umożliwiającą nowy start.
Sporządzenie wniosku o ogłoszenie upadłości należy rozpocząć od rzetelnego i skrupulatnego przygotowania niezbędnej dokumentacji, która umożliwi sprawne i skuteczne poprowadzenie sprawy przez Naszą Kancelarię, bowiem tylko kompletny wniosek zostanie przyjęty i merytorycznie rozpatrzony przez sąd.
Dokumenty niezbędne do sporządzenia prawidłowego wniosku o ogłoszenie upadłości dzielimy na pięć kategorii. Dzięki takiej hierarchizacji Klienci mogą uporządkować posiadaną dokumentację, co umożliwi sprawniejsze sporządzenie wniosku oraz wykluczy.
Są to następujące kategorie dokumentów:
- Dokumenty dotyczące aktualnego wykazu majątku należącego do osoby, która zamierza złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości, wraz z wyceną jego składników oraz podaniem informacji czy poszczególne składniki majątku objęte są wspólnością ustawową małżeńską, czy należą do majątku osobistego, wśród których znajdują się w szczególności:
- księgi wieczyste nieruchomości (mieszkań, działek, domów),
- dowody rejestracyjne pojazdów,
- środki zgromadzone na lokatach, w gotowce, walutach obcych,
- spisy majątku (również nieformalne),
- dokumenty potwierdzające własność akcji i innych papierów wartościowych,
- umowy sprzedaży, darowizny składników majątku dłużnika z ostatnich pięciu lat.
W przypadku braku jakiegokolwiek majątku dłużnik powinien sporządzić odpowiednie oświadczenie.
- Dokumenty dotyczące wierzytelności spornych:
- są to przede wszystkim dokumenty ze spraw sądowych, w których dłużnik uważa, że wierzycielowi nie przysługują dane roszczenia, albo są one zawyżone.
- Dokumenty dotyczące należności (wierzytelności) przysługujących dłużnikowi:
- czyli dokumenty, z których będzie wynikało, że dłużnik ma określone roszczenie względem danego podmiotu, np. umowa pożyczki, którą udzielił komuś, wyroki zasądzające zapłatę na jego rzecz itp.
- Dokumenty dotyczące istniejących zobowiązań dłużnika:
- umowy kredytów,
- umowy pożyczek,
- umowy cesji wierzytelności,
- wezwania,
- dokumenty spraw sądowych wytoczonych przeciwko dłużnikowi (pozwy, wyroki, nakazy zapłaty),
- dokumenty z kancelarii komorniczych.
- Dokumenty potwierdzające sytuację osobistą dłużnika i przyczyny zadłużenia, w szczególności:
- historia kredytowa,
- historie choroby dłużnika lub osób bliskich,
- dokumentacja potwierdzająca zaistnienie wypadku lub zdarzenia losowego, które przyczyniło się do niewypłacalności,
- decyzje o orzeczeniu stopnia niepełnosprawności,
- wypowiedzenia umowy o pracę z przyczyn dotyczących pracodawcy,
- zaświadczenia ze szkół odnośnie dzieci.
Adw. Natalia Zdeb